W 1829 roku odbył się konkurs na najlepszy parowóz, które miałby obsługiwać nowo otwieraną linię kolejową Manchester – Liverpool. Spośród pięciu lokomotyw wygrała „Rakieta”, osiągając prędkość 45 km/h.
Nie obyło się bez kłopotów podczas budowy linii kolejowej Manchester-Liverpool. Miejscowa ludność protestowała, bojąc się, że przejeżdżające lokomotywy mogą zagrozić ich zdrowiu, a nawet życiu. Konkurs na zbudowanie najlepszego (najszybszego i jednocześnie najbezpieczniejszego) parowozu okazał się strzałem w dziesiątkę.
Do rywalizacji przystąpiły: „Cyklop” Thomasa Shaw Brandretha, „Niezrównana” Timothy´ego Hackwortha, „Nowina” Johna Braithwaita i Johna Ericssona, „Wytrwałość” Timothy´ego Burstalla i „Rakieta” George´a Stephensona, które miały przejechać torem o długości 2,8 kilometra.
Już na początku zdyskwalifikowano dwa parowozy, a kolejne dwa uległy awarii. „Rakieta” wygrała bezapelacyjnie. W pełnym obciążeniu pokonała odcinek przy prędkości 45 km/h, dodatkowo ciągnąc wagon z 30 ludźmi.
Zapisz się na newsletter