Od czasu powstania mechanizmu maszyny parowej cały czas trwały prace nad jej udoskonaleniem. Powstawały nowe typy parowozów, jednak wciąż na dłuższą metę okazywały się nietrafione.
Problem stanowiły też same szyny, które były wykonane z krótkich, lanych sztab żelaznych ze skłonnością do ciągłych złamań.
Różni konstruktorzy próbowali problem rozwiązać. Ale dopiero John Birkinshaw, inżynier huty żelaza w Durham, w 1820 roku zbudował szyny walcowane, które wykorzystano w linii kolejowej na trasie Stockton-Darlington, na której przewożono węgiel do portów angielskich na północy kraju.
W cztery lata później George Stephenson, kierownik towarzystwa mającego na celu budowę kolei konnej do Stockton wraz z wykorzystaniem lokomotywy parowej, zbudował w Newcastle pierwszą na świecie fabrykę parowozów. Pierwszy parowóz dla nowej kolei nazywał się „Locomotion”.
Mógł ciągnąć 80 ton ładunku, osiągając prędkość 39 km/h. Trasę pokonywał w ciągu godziny. 27 września 1825 roku została otwarta linia kolejowa ze Stockton do Darlington o długości 19 kilometrów. Dzień ten uznano za początek narodzin kolei.
Tekst: Magda Wieteska
Zapisz się na newsletter