Przewóz towarów i komplikacje za czasów zaborów

Pierwsze koleje, zarówno te powstające w Polsce, jak i na świecie, służyły przede wszystkim do transportowania towarów. 22 maja 1842 roku została otwarta pierwsza linia kolejowa w obecnych granicach naszego kraju i łączyła ona Wrocław z Oławą. W kolejnych latach kolej rozwijała się na Dolnym Śląsku i służyła do transportu węgla kamiennego ze śląskich kopalń do Niemiec. Ciekawym, ale i trudnym okresem w historii kolei był czas zaborów, kiedy to kolej na terenie każdego z zaborów rozwijała się inaczej. Nie było bezpośrednich połączeń, nie zgadzał się rozstaw szyn. Odzyskanie przez Polskę niepodległości wiązało się z ogromem pracy dla inżynierów, którzy musieli jakoś scalić tory kolejowe w Polsce.

Przełomowe powstanie PKP

Nie każdy wie, że Polskie Koleje Państwowe mogą pochwalić się aż tak długą historią istnienia. Powołał je prezydent Ignacy Mościcki 24 września 1926 roku. Wcześniej istniała Państwowa Rada Kolejowa oraz Ministerstwo Kolei. PKP miało zająć się modernizacją kolei i dostało do tego potrzebne narzędzie – prawo użytkowania majątku Skarbu Państwa. Faktycznie, rozpoczęto budowę nowych linii, modernizację starych oraz budowę i zakup nowych pociągów. PKP miało przerwę w istnieniu w czasie II wojny światowej, ale po wojnie je reaktywowano i istnieje ono do dziś. Historia kolei wciąż trwa i czas dopisuje do niej kolejne rozdziały.

Foto: jwvein / Olga

Zapisz się na newsletter


Bądź na bieżąco!
Zapisz się na newsletter aby otrzymywać od nas najświeższe informacje z naszego serwis za pośrednictem wiadomości email. Od teraz możesz zawsze na bieżąco śledzić wszystkie wydarzenia muzyczne.