Problem stanowiły też same szyny, które były wykonane z krótkich, lanych sztab żelaznych ze skłonnością do ciągłych złamań.
Różni konstruktorzy próbowali problem rozwiązać. Ale dopiero John Birkinshaw, inżynier huty żelaza w Durham, w 1820 roku zbudował szyny walcowane, które wykorzystano w linii kolejowej na trasie Stockton-Darlington, na której przewożono węgiel do portów angielskich na północy kraju.

W cztery lata później George Stephenson, kierownik towarzystwa mającego na celu budowę kolei konnej do Stockton wraz z wykorzystaniem lokomotywy parowej, zbudował w Newcastle pierwszą na świecie fabrykę parowozów. Pierwszy parowóz dla nowej kolei nazywał się „Locomotion”.

Mógł ciągnąć 80 ton ładunku, osiągając prędkość 39 km/h. Trasę pokonywał w ciągu godziny. 27 września 1825 roku została otwarta linia kolejowa ze Stockton do Darlington o długości 19 kilometrów. Dzień ten uznano za początek narodzin kolei.

Tekst: Magda Wieteska